Karta Graficzna

1. Wstęp.

Marzeniem każdego gracza jest sprawienie żeby gra wyglądała jak najbardziej realistycznie, albo żeby po prostu wyglądała dobrze. Wina często jest po stronie developerów którzy źle wykorzystują zasoby, ale czasami nasz sprzęt może być za słaby.

2. Rozwinięcie.

Karta graficzna - karta rozszerzeń odpowiedzialna za renderowanie grafiki i jej konwersję na sygnał zrozumiały dla wyświetlacza.

Zaczynając od pierwszych kart graficznych, które potrafiły jedynie wyświetlać znaki alfabetu, aż po nasze dzisiejsze RTX które potrafią symulować promienie słoneczne względnie od położenia gracza w grze komputerowej. Wszystko to zawdzięczamy rozwoju technologii co pozwoliło nam zmieścić więcej mocniejszych rzeczy w mniejszą powierzchnie.

To za co możemy nazywać kartę graficzną, kartą graficzną odpowiada procesor graficzny (ang. Graphics processing unit) - jest to jednostka obliczeniowa, która znajduje się w naszych kartach.

Karta graficzna posiada kilka ważnych aspektów na których warto się skupić jak: Częstotliwość rdzenia, ilość/rodzaj/pojemność/częstotliwośc pamięci RAM karty graficznej (tak karty graficzne mają własną pamięć RAM) oraz szerokość magistrala (bus width).

Karta graficzna posiada własną pamięć RAM i naprawdę potężną. Jak zwykłe moduły RAM które są obecnie dostępne na rynku są oznaczone DDR4 to karty graficzne te nawet już z średniej półki (granica do 1000 zł) posiadają pamięć GDDR6 czyli pamięć stricte dla GPU. Częstotliwość rdzenia i pamięci ma wpływ na to jaka mocna nasza karta grafiki jest. Duże znaczenie ma też szyna danych lub bus width.

Szyna pamięci jest powiązana z komunikacją. Tak naprawdę im wyższa wartość szyny pamięci tym szybciej nasza karta graficzna komunikuje się z płytą główną, co zmniejsza czas oczekiwania. Karty graficzne ze średniej półki mają szynę w granicach 128-bit, gdy te droższe posiadają już szynę 255-bitową.

Karta graficzna to skomplikowany układ i zabiera całkiem sporo miejsca. Natomiast gdy się przyjrzymy naszej karcie graficznej to głównie to co zobaczymy to system chłodzenia składający się z rurek (najczęściej miedziowych) przymocowanych do płytki drukowanej, które są podpięte do radiatorów. Z radiatorów temperatura jest zabierana przez wiatraki które kręcą się zależnie od ustawień bądź automatycznie za pomocą czujników temperatury znajdujących się w naszym obwodzie.

Dlatego ważne jest zadbanie o poprawny przepływ powietrza, żeby powietrze nie było tylko pochłaniane, ale też wydalane. Można do osiągnąć za pomocą wiatraka z przodu który zasysa powietrze. Pionowe chłodzenie procesora pomaga lecz nie jest wymagane. Z tyłu obudowy powinien znajdować się wentylator, który wypuscza ciepłe powietrze z komputera do otoczenia.

Dobór karty graficznej w niektórych przypadkach jest najmniej ważny. Płyty główne firmy Intel posiadają zintegrowane karty graficzne. Co oznacza że słaba, ale działająca karta graficzna jest umieszczona w płycie głównej bez możliwości demontażu czy ulepszenia. Kompletnie wystarczy to do prac biurowych, może nawet do odświeżania filmów w jakości HD. Więcej z tego nie wyciągniemy.

Kiedy wybieramy kartę powinniśmy się kierować jej specyfikacją,a nie ile posiada światełek w swojej obudowie. Parametry takie jak częstotliwość pamięci zarówno jak i rdzenia, oraz ilość dostępnej tej pamięci powinny być naszym priorytetem. Natomiast gdy nie gryzie nas wąż w portfelu to możemy zainwestować w kartę graficzną z szerszą szyną danych.

3. Zakończenie.

Karta graficzna to pokazanie jak technologia się rozwija oraz jak z postępem coraz więcej wymaga energii oraz więcej wydziela ciepła. Według mnie idzie to w bardzo złą stronę gdzie uderzymy w ścianę, której nie można od tak przekroczyć czyli temperatura. Nikt nie chce komponentów komputera które świecą się z wysokiej temperatury.

4. Galeria.